Άξονας1 "¨Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση" 2022 - 2023   

Καλωσήρθατε στην ιστοσελίδα της Φιλοσοφίας της Β' Λυκείου, που λειτουργεί ως μέσο εναπόθεσης εκπαιδευτικού υλικού στο πλαίσιο της δράσης "Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την υποστήριξη της διδασκαλίας" του Άξονα1 "¨Διδασκαλία μάθηση και αξιολόγηση"  

"Υλοποίηση σεναρίων διδασκαλίας για παραγωγή ψηφιακού και άλλου υλικού από τους μαθητές στην Έκθεση-Έκφραση και Ιστορία Γ ́ Λυκείου, Φιλοσοφία Β ́ Λυκείου", του άξονα 1.: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση, της ομάδας καθηγητών του Ελληνικού Γυμνασίου/Λυκείου του Ντύσσελντορφ, Αμαξοπούλου Αρετής, Αθανασιάδη Ιωάννη και Πανώτα Δήμητρας.

Η Φιλοσοφία του Ντεκάρτ (Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από τους μαθητές του Β2)

Σχολική Μονάδα: ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ ΝΤΥΣΕΛΝΤΟΡΦ 

Σχολικό Έτος: 2022 -2023 

Στόχος Βελτίωσης: Βελτίωση της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων με αξιοποίηση διαδικτυακών μέσων κι εφαρμογών για παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού εκ μέρους των μαθητών.

Σχέδιο Δράσης: Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού στη Φιλοσοφία της Β Λυκείου

Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Α. Σχεδιασμός της Δράσης:

Η δράση αφορά το διδασκόμενο μάθημα της φιλοσοφίας της Β Λυκείου και συγκεκριμένα το έργο & τη φιλοσοφική σκέψη του Γάλλου φιλοσόφου Ρενέ Ντεκάρτ, κατ' εξοχήν εκπρόσωπο του ορθολογισμού & του σκεπτικισμού. Η δράση θα περιλαμβάνει δύο στάδια. Την εξοικείωση των μαθητών στις φιλοσοφικές θεωρίες του σκεπτικισμού & του ορθολογισμού & στη συνέχεια το χωρισμό τους σε ομάδες, που θα παρακολουθήσουν οπτικοακουστικό υλικό όπως για παράδειγμα «The Matrix» I, «Truman Show»,  «Αλληγορίας του Σπηλαίου» του Πλάτωνα και θα παράξουν ψηφιακό υλικό που θα αναρτηθεί στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα του διδάσκοντος

Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από την πρώτη ομάδα

Η πρώτη ομάδα του τμήματος παρουσίασε με powerpoint μία σειρά φωτογραφιών, σκίτσων, όπου τεκμηρίωνε ότι τα αποτελέσματα των αισθήσεων  συχνά δεν είναι αντικειμενικά. Το εποπτικό υλικό συνδέθηκε με τον Πύρωνα και τους  οπαδούς του και στη συνέχεια αναφέρθηκε το όνομα του Καρτέσιου ως κύριου εκπροσώπου των ακραίων σκεπτικιστών της νεότερης ιστορίας και αμφισβητία των αποτελεσμάτων των αισθήσεων όσον αφορά την ύπαρξη αντικειμενικής γνώσης

Ο πίνακας του Αβραάμ Λίνκολν από τον Σαλβαδόρ Νταλί για παράδειγμα έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, γιατί ενώ αρχικά βλέπαμε το γυμνό σώμα μιας γυναίκας, όταν ο αρχηγός της πρώτης ομάδας μας είπε  να τραβήξουμε προς τα πίσω τα φρύδια μας διαπιστώσαμε ότι το γυμνό σώμα της αρχικής οπτικής εντύπωσης μετατράπηκε στην προσωπογραφία ενός άντρα, που είναι ο Αβραάμ Λίνκολν, ο πρόεδρος των Η.Π.Α.

Οι μαθητές άντλησαν για την παρουσίαση τους οπτικό υλικό από τις ιστοσελίδες: https://popaganda.gr/stories/20-charaktiristiki-pinakes-tou-salvador-ntali 

https://gr.dreamstime.com

Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από την δεύτερη ομάδα

Η δεύτερη ομάδα αφού παρακολούθησε το απόσπασμα της ταινίας "Ματριξ" στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=p0SQ6Qf90Lo  το απόσπασμα της ταινίας και στη συνέχεια παρουσίασε τα στοιχεία της Καρτεσιανής φιλοσοφίας μέσα από τη συγκεκριμένη προβολή, τα οποία καταγράφηκαν και σε κείμενο word 

Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από την τρίτη ομάδα

Επισημάνθηκε μετά από αναζήτηση των μαθητών της τρίτης ομάδας (https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%CE%B4%CE%B1%CE%AF%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%B1%CF%82&sin=all) η προέλευση της λέξης δαίμων και έγινε προσπάθεια ακόμα να εξηγηθεί γιατί η λέξη δαίμονας στην Καρτεσιανή φιλοσοφία, αλλά και σήμερα συνδέεται με μία σκοτεινή δύναμη που φυλακίζει τον άνθρωπο και τον "σπρώχνει" το κακό ενώ παλαιότερα συμβόλιζε τον φύλακα – Άγγελο του ανθρώπου;  

Επίσης η τρίτη ομάδα συνέδεσε τον Δαίμονα του Ντεκάρτ,  που χειραγωγεί τον άνθρωπο κάνοντας τον να πιστεύει ως αληθινό κάτι που δεν είναι με αποσπάσματα της ταινίας "Τρούμαν Σόου", στοιχεία που καταγράφηκαν και σε κείμενο word

https://www.youtube.com/watch?v=WzlQS7t9gMg 

https://www.youtube.com/watch?v=z9lBvg5clr0 


Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού από την τέταρτη ομάδα

Η τέταρτή ομάδα παρήγαγε υλικό (power point & κείμενο word) που συνδέεται με  την αμφισβήτηση της γνώσης που προέρχεται από τις αισθήσεις του Πλάτωνα και με την αμφισβήτηση του Καρτέσιου.

Συγκεκριμένα έγινε παρουσίαση της αλληγορίας του σπηλαίου, όπως αυτή λαμβάνει χώρα στην «Πολιτεία» του Πλάτωνα μέσα από οπτικοακουστικό υλικό (https://www.youtube.com/watch?v=cZTgISTxNUM & https://www.pronews.gr/istoria/494855_spilaio-toy-platona-i-simantikoteri-istoria-ston-kosmo-gia-na-dei-kapoios-ta-pragmata) και έγινε προσπάθεια να συγκριθούν οι Πλατωνικοί συμβολισμοί και η θεωρία των Ιδεών του αρχαίου φιλοσόφου με τη θεωρία του μοχθηρού δαίμονα του Ντεκάρτ & τον διαχωρισμό της ψυχής από το ανθρώπινο σώμα.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ


ΑΞΙΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

ΣΕΛ.141-168 (ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ)
Αφού μελετήσετε από το σχολικό βιβλίο τις παραπάνω σελίδες να απαντήσετε στις ερωτήσεις αποστέλλοντας σε email τις απαντήσεις.

1. ΚΕΙΜΕΝΟ: Στην Ολλανδία η ευθανασία όπως και η ιατρικώς υποβοηθούμενη αυτοκτονία έχουν νομιμοποιηθεί εδώ και 15 χρόνια.

Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως πλέον ένας στους τέσσερις θανάτους συμβαίνει με αυτούς τους τρόπους.

Έχουν καταγραφεί πάνω από 6.500 περιπτώσεις ευθανασίας, ενώ 32.000 ασθενείς έχουν πεθάνει με χρήση της «ιατρικώς υποβοηθούμενης νάρκωσης»... Ο νόμος της Ολλανδίας προβλέπει τη δυνατότητα ευθανασίας σε κάθε ασθενεί που υποφέρει αβάσταχτα εξαιτίας της ασθενείας του. Σε αυτό το πλαίσιο, εξηγούν οι ειδικοί, μπορούν να «χωρέσουν» πολλές περιπτώσεις, και αυτός είναι ίσως ο βασικός λόγος για τη ραγδαία αύξηση των ατόμων που επιλέγουν αυτό τον τρόπο θανάτου.

Πηγή: Genethique - 02/04/2019

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αφού διαβάσετε προσεχτικά το παραπάνω κείμενο να σχολιαστεί το κατά πόσο ηθική ή ανήθικη είναι η ευθανασία, που εφαρμόζεται νόμιμα στην Ολλανδία, (εφόσον υποφέρει αβάσταχτα εξαιτίας της ασθενείας του), σύμφωνα με τους:, Καντ, Τζον Στιούαρτ Μιλλ, Πλάτων, Νίτσε)


2. Κείμενο: "H [ηθική] αρετή λοιπόν είναι μια έξη που: α) αφορά τη λήψη των αποφάσεών μας, β) βρίσκεται στο μέσον, στο μέσον όμως "σε σχέση προς εμάς"· το μέσον αυτό καθορίζεται από τη λογική - πιο συγκεκριμένα, από τη λογική, πιστεύω, που καθορίζει ο φρόνιμος άνθρωπος·- είναι μεσότητα μεταξύ δύο κακιών, που η μία βρίσκεται από την πλευρά της υπερβολής και η άλλη από την πλευρά της έλλειψης^- και ακόμη με το νόημα ότι ορισμένες κακίες αποτελούν έλλειψη και άλλες πάλι υπερβολή σε σχέση με αυτό που πρέπει, είτε στα πάθη είτε στις πράξεις, ενώ η αρετή και βρίσκει και επιλέγει το μέσον. Από την άποψη λοιπόν της ουσίας της, και όσο μας ενδιαφέρει ο ορισμός της φύσης της, η αρετή είναι μεσότητα, από την άποψη όμως του σωστού και του άριστου είναι ασφαλώς κάτι που βρίσκεται στο ψηλότερο σκαλί".

(Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, 1106b36-1107a8, μτφρ. Δ. Λυπουρλής [με τροποποιήσεις] )

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αφού διαβάσετε προσεχτικά το παραπάνω κείμενο και σύμφωνα με τις γνώσεις σας να προσδιορίσετε την έννοια της ηθικής για τον Αριστοτέλη.

ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Διατηρούνται όλα τα δικαιώματα 2020
Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε